«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

یادی از سردار شهید محمود کاوه به‌مناسبت سالگرد شهادتش | فرمانده همیشه خندان

  • کد خبر: ۷۹۲۹۲
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
یادی از سردار شهید محمود کاوه به‌مناسبت سالگرد شهادتش | فرمانده همیشه خندان
شهید کاوه که همیشه عملیات‌ها و اقداماتش موجب تحیر فرماندهان بود توانست با کمترین نیروی عملیاتی منطقه اشغال شده بسطام را در مدت ۲۴ ساعت از دست عناصر ضد انقلاب آزاد کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهریور یادآور شهادت مردی است که آوازه شجاعت‌ها و از خودگذشتگی‌هایش فراموش‌ناشدنی است. او سردار جوانی بود که رشادت‌هایش لرزه بر دشمن می‌انداخت. شخصی که به گفته سرتیپ شهید حسن آبشناسان «اگر در دنیا یک چریک پاک‌باخته و دل‌باخته به اسلام و حضرت امام (ره) وجود داشته باشد، محمود کاوه است.» همو که رهبر معظم انقلاب درباره‌اش فرمودند: «محمود زمان انقلاب شاگرد ما بود؛ اما حالا استاد ما شد.»


شهید کاوه که همیشه عملیات‌ها و اقداماتش موجب تحیر فرماندهان بود توانست با کمترین نیروی عملیاتی منطقه اشغال شده بسطام را در مدت ۲۴ ساعت از دست عناصر ضد انقلاب آزاد کند. این اقدام شهید کاوه و تیم عملیاتی‌اش موجب شد تا گروهک‌های ضد انقلاب مستقر در مرز‌های ایران برای زنده و یا مرده محمود جایزه بزرگی تعیین کنند.

فرزند مشهد

شهید کاوه، در سال ۱۳۴۰ در مشهد به دنیا آمد. پدرش از فروشندگان مشهدی بود. اصلیتشان به دهستان بیهود از توابع شهرستان قائنات برمی گشت. در دوره پهلوی مقلد امام خمینی (ره) بود و با رهبر معظم انقلاب و سید عبدالکریم هاشمی نژاد ارتباط داشت.

محمودکاوه پس از پایان تحصیل در دوره راهنمایی، به کسب علوم دینی در حوزه علمیه پرداخت. مدتی نگذشت که به این نتیجه رسید اگر با دریافت مدرک پایان دبیرستان وارد حوزه علمیه شود، موفق‌تر خواهد بود. او در کلاس‌های درسی مسجد حضرت‌جواد (ع) و امام‌حسن مجتبی (ع) شرکت می‌کرد به ویژه در کلاس‌های پر جمعیت سید جوان و روشن اندیشی که در آن دوره با عنوان «حاج‌سیدعلی آقا» شناخته می‌شدند. صدای خوب شهید کاوه و خواندن قرآن با صوت باعث شد تا کتابی را به عنوان اولین هدیه از ایشان بگیرد.


او در بحبوحه انقلاب برای پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) چه داخل دبیرستان و چه در بیرون از آنجا تلاش و همراه پدرش در تظاهرات شرکت می‌کرد. همان سید انقلابی و نواندیشی که چند دهه بعد، پس از امام خمینی (ره) سکاندار نظام جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب شد، از جمله کسانی بودند که با سخنرانی‌های خود در آن دوره تأثیر بسیار زیادی روی او گذاشتند. چنان که از زبان خواهر محمود کاوه گفته شده، او در حوزه عکاسی از وقایع انقلاب فعالیت داشته و از نخستین شهدای انقلاب در مشهد عکاسی کرده است.

جوان و فرمانده تیپ ویژه شهدا

شهید کاوه در سال ۱۳۵۸ یک دوره آموزش عمومی و نیز آموزش جنگ‌های نامنظم را به مدت ۴ ماه به همراه ۳ نفر دیگر از کادرسپاه پاسداران خراسان در پادگان امام علی (ع) سپری می‌کند. او یکی از جوان‌ترین فرماندهانی بود که از روزی که جنگ آغاز شد، در میدان رزم حضور داشته است و ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر عهده می‌گیرد و موفقیت‌ها و انجام عملیات دشوار به وسیله این تیپ با فرماندهی او باعث می‌شود که این تیپ به لشکر ارتقا پیدا کند.

نبرد‌های تهاجمی

آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکز و نقطه ثقل عناصر منافقان بود و به انهدام مرکز رادیویی آن‌ها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان و آزادسازی زندان دوله تو و کشته شدن بیش از ۷۵۰ نفر از این عناصر منجر شد، از نبرد‌های تهاجمی بود که به وسیله شهیدمحمود کاوه و هم رزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح ریزی و اجرا شود.


محمود کاوه بار‌ها در طول حضور خود در میدان رزم مجروح شد؛ از عملیات پاک سازی در روستای محمدشاه از توابع مهاباد در اسفند۱۳۶۱ تا اصابت ۱۲ ترکش نارنجک به ناحیه سر در اردیبهشت ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران عراق موسوم به تک حاج عمران.

چریک پاک باخته

شهید آبشناسان در معرفی او می‌گوید: اگر در دنیا یک چریک پاک باخته و دل باخته به اسلام و امام خمینی (ره) وجود داشته باشد، محمودکاوه است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب و پخته و آبدیده شود باید در تیپ ویژه شهدا پیش او برود. اغلب کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->